Vårt hårda arbete lönar sig, säger Tobias Lundgren med ett leende när han ser att försäljningen av Deutz-Fahr ökat med nästan 70%. Vi har gått in för att återuppbygga förtroendet för märket och att sätta kunden i fokus, vilket har gett fantastiskt resultat.

Tyska Deutz lanserades på den svenska marknaden på 70-talet och 2016 klev Söderberg & Haak återigen in som generalagent för Deutz-Fahr. Målet var att erbjuda fullt traktorsortiment, samtidigt som SDF:s två övriga varumärken, Same och Lamborghini, fasades ut. Då hade Deutz-Fahr en marknadsandel på 3,9 % och i slutet av december lyckades Söderberg & Haak arbeta upp marknadsandelar till 5,8 %.

Detta var samma år som SDF lanserade nya traktormodeller och färdigställde en ny fabrik i Lauingen, Tyskland. Tyvärr så medförde detta, i kombination med varandra, en del problem vilket gjorde att vi tappade fart och kundernas produkttilltro minskade.

Vi kom in i ett läge med nya traktormodeller, ny fabrik, ny importör och nya återförsäljare, vilket gjorde att det var mycket nytt för alla parter på en och samma gång, konstaterar Tobias. Med min bakgrund har jag stor erfarenhet att hantera problem som uppstår, men jag fokuserar på att hitta lösningar som har inneburit en positiv stämning i Deutz-Fahr teamet.   

Uppfödd på ett familjelantbruk, med en bakgrund som servicetekniker och teknisk support, klev Tobias, år 2020, in i rollen som försäljningsansvarig Deutz-Fahr på Söderberg & Haak. Samtidigt så minskade omvärldsförsäljningen rent generellt av traktorer och andra lantbruksmaskiner, så sommaren 2020 nådde Deutz-Fahr, i Sverige, botten med en marknadsandel på 2,0 %.

Tobias startade med att göra hemläxan och tog tillsammans med ledningen på Söderberg & Haak fram en marknadsanalys, vilket resulterade i att man tittade på prisbild, marknadsandelar i olika områden och arbetssätt samtidigt som det sattes en tre års plan tillsammans med Deutz-Fahr. Det sattes nya strategier för hur man skulle attackera marknaden och hur man skulle komma att arbeta närmare slutkund. Under 2021 anställde SDF en ny säljansvarig för Norden och Baltikum vilket gav ett tätare samarbete med SDF för att utveckla Deutz-Fahr ytterligare.

Efter semestern 2020 började trenden att peka uppåt och har sedan dess stadigt fortsatt uppåt, steg för steg. Nu laddar vi för att fortsätta vår resa framåt och ser fram emot vad 2022 har att ge oss.

Ola Göransson (till höger) ser fördelarna med att ha nära kontakt med återförsäljaren Söderberg & Haak. Det är en trygghet för mig att ha en bra kontakt som jag kan vända mig till när jag har frågor och funderingar. Tobias Lundgren, (vänster) försäljningsansvarig Deutz-Fahr Söderberg & Haak och Teodor Månsson (mitten).

Det är fantastiskt att ha ett företag som SDF bakom oss, säger Tobias. Trots sin storlek är det familjärt och när vi har upplevt något som inte fungerat på svenska marknaden har de lyssnat och åtgärdat problemet. Vi säljer traktorer för alla behov och med modeller från 50 hk till 350 hk så finns det en traktor för varje kunds behov.